Необикновената наука, наречена "джънк"
от Милена Димитрова | 25 февруари 2013
Или как компаниите създават своите пристрастяващи продукти

Джон Ленън не можел да я открие в Англия, така че специални пратки били шипвани от Ню Йорк. The Beach Boys, ZZ Top и Cher пък настоявали въпросната напитка да ги очаква в съблекалните им по време на турнетата им. Хилъри Клинтън я изисквала по време на пътуванията си като първа дама.

 

Това, за което тези известни личности жадували, е американската безалкохолна напитка Dr Pepper, която до 2001 г. бе окупирала третото място (след два мултинационални гиганта, чиито имена нямат нужда да се споменават – бел.ред.) в класацията за най-желаните соди. Но изведнъж пазарът се наводнява от подобни продукти на пряката конкуренция. Вкусовите вариации върху рафтовете на супермаркетите започват да се размножават като гъби след дъжд.

 

Лимон и лайм, ванилия и кафе, берита и портокали за потребителите, а за самата хранително-вкусова индустрия това продуктово разнообразие носи простото наименование "разширение на линията".

 

Как компанията, производител на Dr Pepper, отвръща на конкурентния удар? Като през 2001 г. включва към 115-годишната си история нов продукт. В крайна сметка, по една или друга причина, потребителите недолюбват новата ярко червена сода Red Fusion, посочвайки класическият Dr Pepper като техен многогодишен фаворит.

 

Крайно разочарована от неуспеха, компанията се обръща към една от легендите на хранително-вкусовата промишленост Хауърд Московиц – доктор по експериментална медицина с диплома от Харвард, математик и собственик на консултантска фирма. С какво е известен той? С факта, че е успял да "оптимизира" широко разнообразие от продукти на най-големите хранителни гиганти в света.

 

В процеса на продуктовата оптимизация, инженерите-технолози константно създават нови варианти на един и същ продукт, с единствената цел да намерят неговата най-перфектна версия (или версии). На обикновените консуматори им се плаща, за да прекарват часове наред, затворени в помещения, в които докосват, помирисват и опитват новите продукти. Техните мнения биват "стоварени" в компютри, като информацията се преработва и сортира на базата на т.нар. "обединен анализ", който определя кое най-много би се харесало на консуматорите.

 

 7372

 

Представете си как компютърът на Московиц. както и на всички други такива специалисти, комбинира цвят номер 23 със сироп номер 11 и опаковка номер 6, просто ей така.  Вариациите буквално са безкрайни, какъвто е и изкуствено подхранваният апетит на обикновения човек.

 

Пред журналист на NY Times Московиц споделя, че неговият компютър работи със специален математически модел, който разпределя съставките на продукт Х спрямо сетивните възприятия на човека. Благодарение на този инжерен подход, неговата работа стократно се улеснява.

 

Професионалният път на Московиц започва няколко месеца след дипломирането му от Харвард, когато американската армия го наема да работи в изследователските им лаборатории. На армията отдавна й било ясно, че трябва да накара войниците да ядат по-големи порциони, особено по време на битки. Ясно й било също така, че полуготовите храни, които сервирали на войниците, в един момент щели да им писнат до такава степен, че да спрат да ги консумират.

 

7375

 

Точно тук на небосклона се появява доктор Московиц, който започнал периодично да разпитва войниците колко често биха желали да им бъде сервирано това или онова. Отговорите, които получавал, били непостоянни. Постепенно той стига до извода, че типичните храни, като белия хляб, никога няма да ги зарадват или изненадат, но и никога няма да им се наситят. Това очевидно противоречие е познато като "сетивно-конкретна ситост".

 

Но да се върнем на Dr Pepper. Когато Московиц започва работа по новия продукт на компанията, той създава един изключително богат доклад от 135 страници, в които подробно е описано как различните групи хора се чувстват по отношение на силата и интензивността на различни вкусове и аромати. В създаването на новата сода важна роля изиграва и цветовото възприятие, което се оказва много съществено за потребителите. Колкото по-наситен е цветът, толкова по-малко се харесва на хората.

 

Безалкохолната напитка, родила се вследствие на работата и познанията на Московиц, бива озаглавена Cherry Vanilla Dr Pepper. Продажбите надминават и най-дръзките очаквания на производителя, чиято пазарна стойност днес е оценена на 11 милиарда щатски долара.

 

*Джънк - Oт американското "junk food" - "пристрастяваща храна", в която категория влизат всички безалкохолни напитки и (сладки и солени) бързи храни

Рецепти