Най-дразнещите сервитьорски грешки
от Kulinar.bg | 11 август 2014
Които могат да ви развалят вечерта

Сервитьорите са преките посредници между ръководството на един ресторант и нас – клиентите. Обикновено те са тези, които понасят всички наши капризи и ненужно големи изисквания.

 

Максимата "клиентът винаги е прав" е най-лошото нещо, което те са чували, повярвайте ни. Но след като сме отишли с намерение на похарчим малко повече пари за хубава вечеря, те са тези, които трябва да се погрижат за доброто ни пребиваване в ресторанта.

 

Няма нищо по-дразнещо от кофти сервитьор, който да ви развали вечерта. Не може да не ви се случвало. Има някои основни грешки, които част от това съсловие допускат, а те се коренят в основата на доброто обслужване.

 

Ако сте действащ сервитьор или имате намерение да се развивате в тази професия, прочетете следващите редове, за да не допускате най-дразнещите за клиента грешки в сервирането.

 

Тази професия никак не е елементарна работа, въпреки битуващото мнение, че сервитьори стават най-нискообразованите и нищоумеещи хора.

 

Държите твърде дълго храната на прозореца за издаване от кухнята. Повече от няколко минути (даже са много в някои ситуации) е недопустимо да се задържа поръчката на шуберчето. Рискувате да си навлечете недоволството на клиентите.

 

Носите мобилния си телефон у вас. Никога не го правете, ако не сте убедени, че е напълно изключен от всякакви звуци. Представете си един звънящ и вибриращ джоб в момента, в който обслужвате някой важен клиент... скандално.

 

Игнорирате маса, която не е във вашия район. Това е нещо, което клиентът не знае и не го интересува. Той има право да помоли всеки един сервитьор, когато има нужда от нещо, независимо, че той не е този, който обслужва неговата маса.

 

Забравяте малките детайли. Ако някой ви помоли за малко допълнително сос, значи той наистина го иска. Не забравяйте малките детайли, те са тези, които силно правят впечатление на клиента.

 

Оставяте мръсна посуда на масата. Ако на масата на клиента има огромна купчина с мръсни (празни) чаши, това означава, че се е забавлявал. Но това значи, че и сервитьорът си е прекарал добре вечерта, кръшкайки от задълженията си.

 

Притеснявате се да питате за забравена поръчка. Това няма да ви направи да изглеждате глупави в очите на клиента, а загрижени. За да избегнете подобни ситуации, по-добре записвайте всичко, което ви поръчат клиентите.

 

Използвате стъклена чаша, за да прехвърлите лед от голямата машина за лед в съда, който ще занесете на масата. Ще се счупи в него и ще ви уволнят, най-малко.

 

Паникьосвате се. Ако клиентът види, че не знаете какво решение да вземете, моментално губите доверието му. Не се издавайте, а мислете трезво.

 

Позволявате си да седнете на масата. Да, случва се, не се учудвайте. Това е недопустимо. Освен, ако не се намирате в собствено заведение или в това на някой близък приятел, сервирайки на други свои приятели. В противен случай ще е меко казано странно.

 

Давате неточна информация относно менюто, смятайки, че клиентът няма за запомни. Напротив, това може да ви докара сериозен проблем. Вие все пак сте там, за да се грижите за доброто обслужване на вашите клиенти.

 

Не повтаряте поръчката. Дори и да не ви слушат с внимание, трябва да го направите, във ваша полза е, повярвайте ни.

 

Хващате чашите с пръстите си точно там, откъдето ще пие клиентът (близо до ръба на чашата). Ясно е, че не трябва да го правите, нали?

 

Не познавате менюто достатъчно добре. Трябва да можете да отговорите на всеки въпрос, който ви бъде зададен.

 

Не сервирате първо на дамите и възрастните хора на масата. Това е правило, което не бива да пропускате, прави впечатление.

 

Далеч не държим това да е изчерпателен списък със сервитьорски грешки, но нека поне сме наясно с екзистенц-минимума, за да сме малко по-добри в професията сервитьор.

Рецепти